Escape room? A skąd to się wzięło?

Escape room? A skąd to się wzięło?

Tym razem będzie trochę ciekawostek o powiązaniach escape roomów z innymi rozrywkami. Bierzemy więc w obroty pięciu prekursorów i zobaczymy kto komu co podkradł ;)

  • LARP (ang.  Live-Action  Role-Playing).
    To rodzaj zabawy,  w  której uczestnicy tworzą i przeżywają opowieści, przybierając odpowiednie role. Niektóre z tych gier zakładały również rozwiązywanie zagadek np. podczas zaaranżowanych misji wydostania się z jakiegoś pomieszczenia. Ściśle związanym z tym rodzajem zabawy był projekt True Adventures, stworzony w 2003 roku na ogólnoświatowy konwent fanów gier Gen Con, podczas którego gracze wspólnie szukali rozwiązań łamigłówek pod presją czasu, a każdy z uczestników przyjmował wybrane role.
  • Point-and-Click Games.
    Swoją największą popularność zdobyły już w 1980 roku, będąc wówczas oparte na tekstach, a ewoluując wraz z rozwojem grafiki komputerowej. Temu gatunkowi należy przyznać pierwszeństwo odnośnie pochodzenia Real Live Escape Roomów, które w większości przypadków stały się przeniesieniem ich cyfrowych poprzedników do świata rzeczywistego. Działały na niemalże identycznej zasadzie: tworząc sytuację, w której gracz zostaje zamknięty w pewnej ograniczonej przestrzeni. Jego zadaniem jest z niej uciec przed upływem wyznaczonego czasu i aby tego dokonać musi rozwiązać serię zagadek.
  •  Treasure Hunts i Puzzle Hunts.
    Czyli zabawy w poszukiwaczy skarbów albo poszukiwaczy zagadek, które znane są od wieków. Najbardziej znanym przedstawicielem tych gier jest MIT Mystery Hunt, ale pojawiające się tam łamigłówki są o wiele trudniejsze i bardziej złożone od pojawiających się w Escape Roomach. Odnośnie poszukiwaczy skarbów – uwspółcześnioną wersją, znaną na całym świecie, jest Geocaching, gdzie gracze na podstawie koordynatów GPS określają położenie skarbu, który mają znaleźć. Czasem aby otrzymać współrzędne muszą również rozwiązać zagadkę.
  • Nawiedzone Domy.
    One również wykazują pewne podobieństwo do escape roomów. Znajdujące się w nich osoby wchodzą w interakcję z aktorami, są wprowadzani do konkretnej historii i stają się jej uczestnikami. Interaktywność jest znamienną cechą dla Nawiedzonych Domów, więc wielu z ich klientów otrzymuje również zadania, których rozwiązanie prowadzi do wyjścia.
  • Filmy i przygodowe show.
    Pamiętacie „Fort Boyard” lub film „Cube”? Jeśli tak, Wasze skojarzenia z grami escape the room są jak najbardziej trafne. Matt Duplessie, twórca jednego z najsławniejszych obecnie Escape Roomów – „5Wits”, czerpał inspirację z serii filmów „Indiana Jones”, wielu innych opiera swoje scenariusze na filmach „Piła” (lub wcześniej wspomniany „Cube”), tworząc analogiczne przestrzenie i pozwalając graczom wcielić się w rolę filmowych bohaterów.

Inspiracji twórców scenariuszy gier escape room zalazłoby się pewnie jeszcze więcej zwłaszcza, że pokojów zagadek na całym świecie jest już prawie 9000 (dane z http://www.escaperewiever.com). Kto rozpoczął tę lawinę? O tym w kolejnym wpisie :)